تبلیغات
منتظران حجت - فضائل اختصاصی حضرت مهدی (عج) (قسمت 1)
منتظران حجت
شاید این جمعه بیاید شاید...
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 15 مهر 1389 توسط سیدابوالفضل دهقانی | نظرات ()
«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه»

هر کس که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.پیامبراکرم صلی الله علیه و آله


در اهمیت شناخت امام احـادیث فراوان و روایات متعددی وجود دارد امّا اگر تنـها همین حـدیث از پیـامبر صلی الله علیه و آله بـه ما رسیده بود، خود به تنهایی گویای جایگاه مهم شناخت امام بود.

همان طور که در این حـدیث بیان شده است، اهمیت شناخت امام تا آنجاست که عدم این شناخت به منزله مرگ جاهلیـت گرفته شده است .

نکته ظریفی که در این حـدیث وجود دارد این است که تـمام سرنوشت ابدی انسـان وابـسته بـه اعتـقادات انسـان است و به خصوص وابسـته به اعتـقادات انسـان در لحظات پایانی زنـدگی به گونه ای که اگر فردی تمام عمر خود را در عبـادت و فرمانبرداری از دستورات خداوند بگذراند و در پایان هنگام مرگ بدون اعتـقاد و کافر از دنیا رود چنین فردی مانند کفار به عذاب الهی گرفتار خواهد شد.

در این حدیث نیز به این موضوع اشاره شده است که کسی که امام زمان خود را نشناسد و بمیرد همانند اعرابی که در عصر جاهلیـت زنـدگی می کردند و با کـفر و بی دینی از دنیـا رفته اند، خواهـد بـود یعنی همانند آنـان گرفتـار عذاب الـهی و آتـش دوزخ خواهند شد. می بینیم که اهمیت شنـاخت امام تا چه حـد مهم و سرنوشت سـاز است پس در این راستـا و با هدف شناخت هر چه بیشتر و بهتر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مجموعه پیش رو گردآوری گردیده است .

در این مجموعه در گام اول به بررسی اسـامی گوناگون حضرت ولی عصر ارواحناله فدا که هر کدام تجـلی گـر صفتی از صفات بارز ایشان است می پردازیم...

برای خواندن بقیه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید

اسماء و القاب

۱- احمد
شیخ صدوق درکمال الدین روایت کرده از امیرالمومنین علیه السلام ‏ که فرمود :« بیرون می آید مردی از فرزندان من در آخر الزمان تا آنکه فرمود برای او دو اسم است اسمی مخفی و اسمی ظاهر اما اسمی که مخفی است پس احمد است ».
‏‏٢‏‏- اوقیدمو
فاضل المعی میرزا محمد شیرازی درکتاب ذخیرةالالباب معروف به(دوائرالعلوم) ذکر کرده که اسم آن جناب در تورات به لغت ترکوم اوقیدمو است .
‏٣‏- ایزدشناس و ایزدنشان
این دو نام آن جناب است در نزد مجوس و شیخ بهائی در کشکول نیز این مطلب را آورده.
‏‏٤‏‏- ایستاده
نام آن جناب است درکتاب شامکونی یا شاکمونی( از کتب مقدسه هندوها ) مرحوم میرزای نوری آن را از اسماء حضرت دانسته و در کتاب دانیال نبی نیز به این اسم خوانده شده است.
‏‏‏٥‏‏‏- ابوالقاسم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمود : « مهدی از فرزندان من است اسم او اسم من است و کنیه او کنیه من است».
٦- ابوالحسن - ابوتراب
که هر دو کنیه حضرت امیرالمومنین است. پیامبراکرم صلی الله علیه وآله می فرماید :« او به کنیه همه اجدادش مکنا است» . [1] (_ftn1)
مراد از ابوتراب صاحب خاک و مربی زمین باشد چنانچه یکی از وجوه قراردادن این کنیه است برای آن حضرت و بیاید در تفسیر آیه شریفه "وَاَشرَقَتِ الاَرضِ بِنُورِ رَبِّها" که فرمودند : « رب زمین امام آن زمان است و این که به نور حضرت مهدی علیه السلام ‏ مردم مستغنی شوند از نور آفتاب وماه ».
‏٧‏‏‏‏‏ - ابا صالح
در کتاب ذخیرة الباب نقل است که : آن جناب مکنی است به ابوالقاسم و اباصالح و این کنیه آن حضرت می باشد در میان عربهای بادیه نشین در توسلات و استغاثات خود ، آن جناب را به این اسم می خوانند .
‏‏٨‏‏‏‏‏‏- امیرالامره
لقبی است که امیرالمومنین علیه السلام ‏ آن جناب را خواندند ، چنانچه فضل بن شاذان در کتاب غیبت خود روایت کرده« از امام صادق علیه السلام ‏ از آن حضرت که فرمود بعد از ذکر جمله ای از فتن و حروب و آشوبها که« بیرون می آید دجال و مبالغه می کند در اغواء و ضلال پس ظاهرمی شود امیرامره و قاتل کفره و سلطان مأمول که متحیراست در غیبت او عقول و او نهم از فرزندان توست ای حسین ظاهر می شود بین رکنین و غلبه می کند بر ثقلین».
‏‏‏٩‏‏‏‏‏‏‏- احسان
‏١٠‏‏‏‏‏‏‏‏- آیت الله
خداوند در قرآن می فرماید : " سَنُریهِم ءَایاتِنا فِی الاَفَاقِ وَ فِی اَنفُسِهِم حَتَّی یَتَبَیَّن لَهُم اَنَّهُ الحَقُّ ) فصلت/‏‏‏٥٣
امام صادق در ذیل آیه می فرماید : « درآفاق و جهان هستی ، نشانه خداوندی تنگی و سختی در شدن وسایل زندگی بر آنان است و( درجانشان ) به مسخ شدن است تا معلوم شود که او حق است یعنی او قائم است ». [2] (_ftn2)
خداوند در قرآن می فرماید : "هَل یَنظُرُونَ اِلَّا اَن تَاتِیَهُمُ المَلَئِکَة اَو یَاتِی بَعضُ آیاتِ رَبِّکَ یَومَ یَاتِی بَعضُ آیاتِ رَبِّکَ لَا یَنفَعُ نَفسًا اِیمانُهَا لَم تَکُن ءَامَنَت مِن قَبلُ أَو کَسَبَت فِی اِیمانِهَا خَیرًا قُلِ انتَظِرُوا اِنَّا مُنتَظِرُُونَ ." انعام/‏١٥٨
امام صادق علیه السلام در ذیل آیه می فرماید : « آیات همان امامانند و آیه ای که مورد انتظاراست قائم علیه السلام است ، در آن روز کسانی را که پیش از قیام او با شمشیر ، ایمان نداشته اند ایمان سودی نبخشد هر چند به امامان دیگر از پدران او ایمان داشته باشند» . [3] (_ftn3)

[1] (_ftnref1) نجم الثاقب ٥٩

[2] (_ftnref2) سیمای حضرت مهدی در قرآن / ‏٣٢٧

[3] (_ftnref3) همان مدرک / ‏١٢٤



‏١‏‏١‏- اذن سامعه

مرحوم میرزای نوری آن را از اسماء دانسته .

‏‏‏‏١٢‏‏ – اقوم

خداوند در قرآن کریم می فرماید : "اِنَّ هَذَا القُرانَ یَهدِی لِلَّتِی هِیَ اَقوَمُ" اسراء/ ‏‏‏٩‏‏‏‏‏‏‏ ( به راستی این قرآن راهنمائی می کند به آنچه راست و درست تر است )

امام صادق علیه السلام می فرماید : « راهنمائی می کند به وجود امام علیه السلام »[1] (_ftn1)

‏‏‏١٣‏- بنده یزدان

‏‏‏‏ مر حوم میرزای نوری آن را از اسماء دانسته است .

١٤- بقیة الله

در غیبت فضل بن شاذان روایت است از امام صادق علیه السلام که در ضمن احوال قائم فرمود :« پس هنگامی که خروج کرد پشت می دهد به کعبه و جمع می شود ۳۱۳ مرد و اول چیزی که تکلم می فرماید این آیه است "بَقیَّةَ اللهِ خَیرلَکُم اِن کُنتُم مُومِنین" آن گاه می فرماید « منم بقیة الله و حجت او و خلیفه او بر شما ، پس سلام نمی کند بر او سلام کننده ای مگر آن که می گوید: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه» .





١٥- بئر معطله

علی بن ابراهیم درتفسیر خود از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود درتفسیرآیه شریفه "وَ بِئرمُعَطَّلِه وَ قَصرِ وَ مَشید"که این مثلی است جاری شده برای آل محمد علیهما السلام. بئر معطله آن چاهی است که از او آب کشیده نمی شود و آن امامی است که غایب شده پس اقتباس نمی شود از او علم تا وقت ظهور.

١٦- بلدالامین

یعنی قلعه محکم خداوند که کسی را به وی تسلطی نیست. فاضل متتبع میرزا محمد رضای مدرس در جنات الخلود آن را از القاب دانسته .

‏‏‏‏١٧‏‏‏‏‏‏- بهرام - بنده یزدان

اسم آن حضرت است در کتاب ایستاع چنانچه در ذخیرةالالباب ذکر نموده.

١٨- پرویز

باباء پهلویه اسم آن جناب است درکتاب برزین از رفرس[2] (_ftn2)

١٩- پسر انسان

بیشتر نویدهای انجیل به تعبیر(پسرانسان)است که این تعبیر طبق نوشته مسترهاکس آمریکائی ، بیش از ‏‏٨٠‏‏‏‏‏‏‏‏ بار در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) تکرار شده که فقط ‏٣٠‏‏‏‏‏‏‏‏ مورد آن با حضرت عیسی علیه السلام ‏ قابل تطبیق است و ‏‏‏٥٠‏‏‏‏‏‏‏‏ مورد دیگر آن از نجات دهنده ای سخن می گوید که درآخرالزمان ظهور خواهد کرد. [3] (_ftn3)

٢٠- برهان الله

اسم آن جناب است در کتاب انکلیون[4] (_ftn4)


[1] (_ftnref1) اصول کافی جلد ‏‏٢‏‏

[2] (_ftnref2) نجم الثاقب /‏‏١‏‏‏٤‏

[3] (_ftnref3) قاموس مقدس /ص‏‏٩‏‏‏١‏‏‏‏٢‏‏‏‏‏ ‏‏/ماده (پسر خواهر)

[4] (_ftnref4) نجم الثاقب / ‏‏١‏‏‏٤








ادامه دارد ...‏



٢١- باسط

در هدایه و مناقب قدیمه از القاب آن حضرت شمرده و آن به معنی فراخ کننده و گسترنده است و فیض آن حضرت چنانچه خود فرمودند مانند آفتاب به همه جا رسیده و هر موجودی ازآن بهره دیده و در ایام حضور و ظهور عدلش چنان منبسط و عام شود که گرگ و گوسفند با هم چَرا کنند.[1] (_ftn1)

٢٢- بقیة الانبیاء

حافظ برسی در مشارق الانوار روایت کرده از حکیمه خاتون که او گفت :« مولد قائم شب نیمه شعبان بود تا آن که می گوید پس آن جناب را آوردم به نزد برادرم حسن بن علی علیه السلام پس مسح فرمود بدست شریف بر روی پر نور را که نور انوار بود و فرمود : سخن گوی ای حجة الله و بقیة انبیاء و نوراصفیاء و غوث فقراء و خاتم اوصیاء و صاحب کرة البیضا پس فرمود (اشهد ان لا اله الاالله)تا آخر روایت .



‏٢٣‏‏- تالی

در زیارت آل یاسین می خوانیم :" اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا تالِیَ کِتابَ الله وَ تَرجُمانَه " ( سلام بر تو ای تمام کننده کتاب خدا و ترجمه آن) . یوسف بن قزعلیسبط ابن جوزی آن را در مناقب از القاب آن جناب شمرده .[2] (_ftn2)

‏‏‏‏‏‏‏٢٤- تأیید

در هدایه از القاب شمرده وآن به معنی نیرو و قوت دانسته و درکمال الدین روایت است از امیرالمومنین علیه السلام ‏ که فرمود« بعد از ذکر شمایل و نامهای آن جناب که می گزارد دست خود را بر سرهای عباد پس نمی ماند مؤمنی مگر آن که دلش سخت تر می شود از پاره آهن و می دهد خداوند به آن مؤمن قوت چهل مرد را .[3] (_ftn3)

‏٢٥‏‏‏‏- تمام

در هدایه از القاب آن جناب شمرده و معنی آن واضح است چه آن حضرت در صفات حمیده و کمال و افعال و شرافت نسب و شوکت و حشمت و سلطنت و قدرت و رأفت تام و تمام و بی عیب و منقصت و زوال است و محتمل است که مراد از تمام متمم و مکمل باشد چه به آن جناب تمام شود خلافت و ریاست الهیه در زمین و آیات باهره و علوم و اسرار انبیاء و اوصیاء و این اطلاق شایع است در استعمال .[4] (_ftn4)

‏‏٢٦‏‏‏‏‏- تیرتنگر ( نویددهنده )

در کتب مقدسه جین ها[5] (_ftn5)

‏‏٢٧‏‏‏‏‏‏- ثائر

در مناقب قدیمه از القاب آن جناب شمرده و ثائر کینه خواه را گویند که آرام نگیرد تا قصاص نماید و خواهد آمد که آن جناب مطالبه خون جد بزرگوار خود بلکه خون جمیع اصفیاء را کند چنانچه در دعای ندبه آمده است که "اَینَ الطَّالِبُ بِذُحُولِ الاَنبِیاءِ وَاَبناءِ الاَنبِیاءِ اَینَ الطَّالِبُ بِدَمِ الَمقتُولِ بِکَربَلاءَ".[6] (_ftn6)

‏‏٢٨‏‏‏‏‏‏‏- جمعه

امام علی النقی علیه السلام ‏ فرمودند :« روزها ما هستیم ....تا آن که فرمودند: جمعه پسرِ پسر من است بسوی او جمع می شوند اهل حق»

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام ‏ فرمودند : «باطن ایام این است پس شنبه جد من رسول خدا صلی الله علیه و آله ، یکشنبه امیر المومنین علیه السلام ‏، دوشنبه حسن و حسین علیه السلام ‏، سه شنبه علی بن حسین علیه السلام و محمد بن علی علیه السلام و جعفر بن محمد علیه السلام و چهارشنبه موسی بن جعفر علیه السلام و علی بن موسی علیه السلام و محمد بن علی علیه السلام و علی بن محمدعلیه السلام ‏، پنجشنبه حسن علیه السلام و جمعه ، آن کسی که جمع می کند کلمه ها را یعنی دینها یک دین می شود و تمام می کند به او خداوند نعمت را ، حق را ثابت و ظاهر می کند و باطل را محو می کند .[7] (_ftn7)

‏٢٩‏‏‏‏‏‏‏‏- جابر

در هدایه و مناقب قدیمه از القاب شمرده و جابر درست کننده و شکسته بند است و این لقب از خصایص آن حضرت است که فرج اعظم و گشایش همه کارها و جبر همه دلهای شکسته و خرسندی همه قلوب پژمرده و انبساط همه نفوس منقبضه محزونه و شفای همه امراض مزمنه مکنونه بوجود مسعود او است.[8] (_ftn8)

‏٣٠- جنب

در هدایه از القاب شمرده و در اخبار متواتره و در تفسیرآیه شریفه"یا حَسرَتا عَلَی مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللهِ" رسیده که امام علیه السلام جنب الله است.[9] (_ftn9)


[1] (_ftnref1) نجم الثاقب / ١‏‏٤
[2] (_ftnref2) نجم الثاقب / ‏‏٤٢
[3] (_ftnref3) همان مدرک / ‏‏٤٢
[4] (_ftnref4) همان مدرک / ‏‏٤٣
[5] (_ftnref5) اوپانیشاد ، مقدمه ، / ‏‏‏٥٤
[6] (_ftnref6) نجم الثاقب / ‏‏٣‏‏‏٤‏
[7] (_ftnref7) نجم الثاقب / ‏‏٤٣
[8] (_ftnref8) نجم الثاقب / ‏‏٣‏‏‏٤‏
[9] (_ftnref9) همان مدرک / ‏‏٤‏‏‏‏٤‏‏



‏٣١‏‏- جوارالکنس

یعنی ستاره های سیاره که پنهان می شوند در زیر شعاع آفتاب چون وحشیان که در خوابگاه درمی آیند و درآنجا پنهان شوند ودر (کمال الدین و غیبت شیخ طوسی و غیبت نعمانی روایت است)ازامام باقر علیه السلام در تفسیر آیه شریفه " فَلا اُقسِمُ بِالخُنَّس اَلجَوارِ الکُنَّس" که فرمود :« مراد از آن امامی است که غایب شود سنه ۲۶۰ آن گاه ظاهر شود مانند شهاب درخشان در شب تاریک و به آن راوی فرمود اگر درک کردی آن زمان را چشمهایت روشن خواهد شد» .

‏٢‏‏٣‏- حجاب

در هدایه از القاب شمرده و در زیارت آن جناب است "اَلسَّلامُ عَلَی حِجاب الله الاَزلی القَدیم "[1] (_ftn1)

‏٣٣‏‏- حامد- حمد [2] (_ftn2)

‏٣٤‏‏‏- حاشر

اسم آن حضرت است در صحف ابراهیم چنانچه در تذکرة الائمه علیهم السلام مذکور است .

٣٥- حجت آل محمد

امام علی النقی علیه السلام فرمودند : « جانشین بعد از من حسن است پسر من ، پس چگونه خواهد بود حال شما با جانشین بعد از جانشین من ؟ راوی گوید : گفتم چرا ، فدایت شوم؟ فرمود :« به جهت این که شخصی او را نمی بیند و حلال نیست برای شما بردن نام او» . گفتم : پس چگونه او را ذکر کنم ؟ فرمود :« بگویید حجت از آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم» . [3] (_ftn3)

٣٦- خاتم الاوصیاء

چنانچه خود حضرت فرموده اند : « منم خاتم الاوصیاء به سبب من رفع می کند خداوند بلا را از اهل من و شیعیان من که بر پا می دارند دین خدا را ».[4] (_ftn4)

٣٧- خجسته

در ذخیره گفته که این نام آن جناب است در کتاب (کندرآل فرنگیان) [5] (_ftn5)

٣٨- خسرو

در ذخیره و تذکره مذکور است که این نام آن حضرت است در کتاب « جاویدان خرد » مجوس .[6] (_ftn6)

٣٩- خدا شناس

در آن دو کتاب مذ کوراست که این نام آن حضرت است در کتاب شامکونی که به اعتقاد کفره هند ، پیغمبر صاحب کتاب بوده و گویند بر اهل ختا و ختن مبعوث شده و مولود او شهر کیلواس بوده و گوید که « دنیا و حکومت آن به فرزند سید خلایق دو جهان (یشن) که به زبان ایشان نام رسول خدا صلی الله علیه و آله است برسد و او برکوههای مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان دهد و بر ابرها سوار شود و فرشتگان کارکنان آن باشند و پریزادان و آدمیان درخدمت او باشند و از سودان که زیر خط استوا است تا ارض تسعین که زیر قطب شمالی است و ماورای اقلیم هفتم را که گلستان ارم و کوه قاف باشد صاحب شود و دین خدا یک دین باشد و نام او ایستاده و خداشناس است .»[7] (_ftn7)

٤٠- خازن

در زیارت آن حضرت می خوانیم " وَ اِنَّکَ خازِنُ کُلَّ عِلم " ( بدرستی تو خزینه دار هر دانشی هستی )[8] (_ftn8)



[1] (_ftnref1) نجم الثاقب / ‏‏٤٥‏‏‏

[2] (_ftnref2) همان مدرک / ‏‏٥‏‏‏‏‏٤

[3] (_ftnref3) اکمال الدین شیخ صدوق

[4] (_ftnref4) نجم الثاقب / ‏‏٥‏‏‏‏‏٤‏‏‏

[5] (_ftnref5) نجم الثاقب / ‏‏٤٥‏‏‏

[6] (_ftnref6) همان مدرک / ‏‏٤٥

[7] (_ftnref7) همان مدرک / ‏‏٤٥


[8] (_ftnref8) همان مدرک/ ‏‏٤٥‏‏‏



٤١- خلف یا خلف صالح

روایت کرده از حضرت صادق علیه السلام که خلف صالح از فرزندان من است اوست مهدی، اسم او م ح م د است ، کنیه اش ابوالقاسم است ، خروج می کند در آخرالزمان . ومراد از خلف جانشین است و آن حضرت خلف جمیع انبیاء و اوصیاء گذشته بود و دارا است جمیع علوم و صفات و حالات وخصایص آنها را و مواریث الهیه که از آنها به یکدیگر می رسد و همه آنها در آن حضرت و در نزد او جمع است و در حدیث لوح بعد از ذکر عسکری علیه السلام ‏آمده است «که آنگاه کامل می کنم این را به پسر او خلف که رحمت است برای جمیع عالمیان بر اوست کمال صفوت آدم و رفعت ادریس و سکینه نوح و حلم ابراهیم و شدت مو سی و بهاء عیسی و صبر ایوب» .[1] (_ftn1)

٤٢- خلیل

مرحوم میرزای نوری آن را از اسماء دانسته است. در ذخیرة الالباب نیز از القاب حضرت شمرده شده است .[2] (_ftn2)

٤٣- خلیفة الاتقیاء و خلیفة آبائه[3] (_ftn3)

٤٤- خردشهرایزد

در کتاب شا بوهرگان ( کتاب مقدس مانویه )[4] (_ftn4)

٤٥- دابة الارض[5] (_ftn5)

٤٦- داعی

در هدایه آن را از القاب شمرده و در زیارت مأثوره ‏آن جناب است" اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا داعِیَ اللهِ " و آن جناب داعی است از جانب خداوند، خلایق را برای خداوند بسوی خداوند و انجام این دعوت را به آنجا رساند که نگذارد در دنیا دینی مگر دین جد بزرگوار خود صلی الله علیه و آله و بوجود و دعوت او ظاهر شود صدق وعده صادق الوعد که " لِیُظهِرَهُ عَلَی الدَّین " .[6] (_ftn6)

٤٧- رجل

از القاب اوقات تقیه آن جناب است که شیعیان آن حضرت را به این اسم می خواندند.[7] (_ftn7)

٤٨- راهنما

مرحوم میرزای نوری آن را از اسماء دانسته است . در ذخیره و تذکره مذکور است که اسم آن جناب است در کتاب (باتنکل) که صاحب آن از عظمای کفره است . [8] (_ftn8)

٤٩- رب الارض

چنانچه در تفسیر آیه شریفه (وَ اَشرَقَتِ الاَرضُ)آمده.[9] (_ftn9)

٥٠- زند افریس

در ذخیرة الالباب گفته که این اسم حضرت است در کتاب ماریاقین . [10] (_ftn10)


[1] (_ftnref1) نجم الثاقب / ‏‏٦‏‏‏‏‏٤‏‏‏‏
[2] (_ftnref2) همان مدرک / ‏‏‏٢‏‏‏‏‏٥
[3] (_ftnref3) همان مدرک / ‏‏٤٧
[4] (_ftnref4) شابوهرگان ، ترجمه مولر
[5] (_ftnref5) نجم الثاقب/ ‏‏٤٧‏‏‏‏‏
[6] (_ftnref6) نجم الثاقب / ‏‏٤٧
[7] (_ftnref7) همان مدرک/ ‏‏٤٧
[8] (_ftnref8) همان مدرک/ ‏‏٤٧
[9] (_ftnref9) همان مدرک / ‏‏٤٧
[10] (_ftnref10) همان مدرک / ‏‏‏‏‏٤٧




ادامه دارد .....




طبقه بندی: القاب امام زمان علیه السلام،  روایت,حدیث,حکایت، 
برچسب ها: فضائل اختصاصی حضرت مهدی (عج)، امام زمان، حدیث، حکایت امام زمان،
درباره وبلاگ

خبر آمد خبری در راه است
سرخوش آن دل که از آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید...شاید
پرده از چهره گشاید...شاید
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
دانشنامه مهدویت
 
نوای نور
 
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


PageRank Checking Icon

لوگوی دوستان