تبلیغات
منتظران حجت - فضائل اختصاصی حضرت مهدی (عج) (قسمت 2)
منتظران حجت
شاید این جمعه بیاید شاید...
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 14 مهر 1389 توسط سیدابوالفضل دهقانی | نظرات ()
به دلیل حجم زیاد مطلب این موضوع را در 2 پست قرار دادم که می توانید با کلیک بر روی ادامه مطلب بقیه متن را

بخوانید. - سروش ایزد

این اسم آن جناب است در کتاب زمزم زرتشت.[1] (_ftn1)

‏‏‏٥٢‏‏- سوشیانت

موعود آخر الزمان در اوستا « استوت ارت» یا «سوشیانت » نامیده میشود که در پهلوی ( سوشیانس )گویند . در میان منابع زردشتی در کتاب هفتم دینکرد بیش از همه از ظهور سوشیانت بحث شده است . [2] (_ftn2)

‏‏‏٥٣‏- سدرة المنتهی - سناء - سبیل در هدایه از القاب حضرت شمرده.[3] (_ftn3)

‏‏‏٥٤‏‏- ساعت (ساعة)

از امام صادق علیه السلام روایت است که« مراد از ساعة در آیه شریفه "یَسئَلوُنَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرَسیهَا " و در آیه شریفه "یَسئَلوُنَکَ عَنِ السَّاعة و..." و آیه شریفه "وَ عِندَهُ عِلمُ السَّاعة " و"هَل یَنظُرونَ اِلَّا السَّاعَة" و "وَ مَا یُدریکَ لَعَلَّ السَّاعَة " تا قوله تعالی "اِنَّ اَّلذَینَ یُمارُونَ فِی السَّاعة لَفی ضَلالٍ بَعید" در تأویل حضرت مهدی علیه السلام است» . مفضل سئوال کرد که معنی یمارون چیست؟ فرمود: « می گویند کی متولد شد و کی او را دیده و کجاست او و کی ظاهر می شود ، همه اینها به جهت استعجال درامرالهی و شک در قضاء او است ،آنان در دنیا و آخرت زیان کرده اند وپایان بد از آن کافران است » . عرضه داشتم : ای مولای من پس وقتی برای آن تعیین نمی کنید ؟ حضرت فرمودند :« برای آن وقتی مگذار ، که هر کس برای ظهور مهدی علیه السلام وقتی تعیین نماید خود را درعلم خداوند شریک داشته و مدعی شده که خدای متعال او را از اسرار خویش آگاه ساخته است» .

‏‏‏٥٥‏‏‏- شماطیل

در ذخیره گفته که این اسم در کتاب ارماطش است .[4] (_ftn4)

‏‏‏٥٦‏‏‏‏- شرید

مکرر به این لقب مذکور شده در لسان ائمه علیهما السلام خصوصاً امیرالمؤمنین و حضرت باقر علیه السلام ؛ وشرید به معنای رانده شده است یعنی از این خلق منکوس که نه جنابش را شناختند و نه قدر وجود نعمتش را دانستند و نه در مقام شکرگذاری و ادای حقش بر آمدند بلکه پس از یأس اوائل ایشان از غلبه و تسلط بر آن جناب و قتل و قمع ذریه طاهره اجلاف ایشان به اعانت زبان و قلم درمقام نفی و طردش از قلوب برآمدند و ادله براصل نبودن و نفی تولدش اقامه نمودند و خاطرها را از یادش محو نمودند و خود آن حضرت به ابراهیم بن علی بن مهزیار فرمود : «که پدرم به من وصیت نمود : که منزل نگیرم از زمین مگر جایی از آن که از همه جا مخفی تر و دورتر باشد به جهت پنهان نمودن امر خود ومحکم کردن محل خود از مکائد اهل ضلال تا آن که می فرماید پدرم به من فرمود :« بر تو باد ای پسر من به ملازمت جاهای نهان از زمین و طلب کردن دورترین آن ، زیرا که از برای هر ولیی از اولیای خدا دشمنی است مغالب و سندی است منازع ».[5] (_ftn5)

‏‏‏٥٧‏‏‏‏‏- صمصام الاکبر

در ذخیره گفته این نام حضرت است درکتاب کندرآل و درزیارت آن حضرت می خوانیم" اَلسَّلامَ عَلی صاحِب الصَّمصام" [6] (_ftn6)

‏‏‏٥٨‏‏‏‏‏‏- صُبحِ مُسَفَّر

در هدایه از القاب خاصه شمرده و محتمل است که آن را از آیه شریفه "وَ الصُّبحِ اِذا اَسفَر " استنباط کرده یا در تأویل آن خبری به نظر او رسیده و مناسبت آن به حضرت چون صبح صادق روشن هویداست .[7] (_ftn7)

‏‏‏‏‏‏‏٥٩- صدق

در مناقب قدیمه و هدایه از القاب خاصه محسوب داشتند. [8] (_ftn8)

٦٠‏‏‏‏‏‏‏‏- صراط- ضیاء

خداوند درقرآن کریم می فرماید :" قُل کُل مُتِربِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعلمونَ مِن اَصحابِ الصِّراطِ السُّوی وَ مِن المَهدی " ( بگو همگی در انتظاریم ، پس منتظر باشید . زودا که بدانید رهروان راه راست کیانند و هدایت یافتگان کدامند . ) ؟؟؟؟؟

امام کاظم علیه السلام ‏ می فرماید : صراط همان حضرت قائم علیه السلام است و هدایت از آن کسی است که به طاعت او هدایت گردیده و مانند این است در کتاب خدای عزوجل ( و به راستی که من بر کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، سپس هدایت شود ، بسیار آمرزنده ایم ) به سوی ولایت مان . [9] (_ftn9)


[1] (_ftnref1) نجم الثاقب / ‏‏٤٨
[2] (_ftnref2)یاد مهدی نوشته محمد خاد می شیرازی صفحه ‏‏‏٥٠
[3] (_ftnref3) نجم الثاقب / ‏‏٨‏‏‏‏٤‏‏‏‏‏‏
[4] (_ftnref4) نجم الثاقب / ‏‏٤٩
[5] (_ftnref5) همان مدرک / ‏‏٩‏‏‏‏‏٤‏‏‏‏‏‏‏
[6] (_ftnref6) همان مدرک / ‏‏‏٥٠‏‏‏‏‏‏‏‏
[7] (_ftnref7) نجم الثاقب / ‏‏‏٥١
[8] (_ftnref8) نجم الثاقب / ‏‏‏٥١
[9] (_ftnref9) سیمای حضرت مهدی در قرآن صفحه ‏‏٢٤٣



٦١‏- صاحب الدار امام عصر علیه السلام می فرماید : « من صاحب خانه هستم ».[1] (_ftn1)

٦٢‏‏- ضحی

درتأویل آلایات شیخ شرف الدین نجفی روایت است در تأویل سوره مبارکه و الشمس و ضحیها که شمس رسول خدا صلی الله علیه و آله است و ضحای شمس که نور و ضیاء آفتاب است چون بتابد قائم علیه السلام ‏است .[2] (_ftn2)

٦٣‏- طالب التراث در هدایه از القاب شمرده.[3] (_ftn3)

٦٤‏‏- طرید مکرر در اخبار به این لقب خوانده شده و معنی آن قریب به شرید است.[4] (_ftn4)

٦٥‏‏‏- طاووس پیامبرفرمودند:« مهدی طاووس اهل جنت است . چهره اش مانند ماه درخشنده است»[5] (_ftn5)

٦٦- عالم- عدل - عاقبة الدار- عزه .[6] (_ftn6)

٦٧‏‏‏‏‏- عین

یعنی عین الله چنانچه در زیارت آن جناب است و اطلاق آن بر همه ائمه علیهم السلام شایع است.[7] (_ftn7)

٦٨‏‏‏‏‏‏- عصر در ذ خیره از اسماءآن جناب شمرده شده که در قرآن مذکور است.[8] (_ftn8)

٦٩- غیب در ذخیره از نامهای آن حضرت شمرده شده که در قرآن مذکور است.

در کمال الدین صدوق روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمود : «در آیه شریفه " هُدی لِلمُتَّقینَ اَلَّذینَ یُومِنُونَ بِالغَیبِ "که متقین شیعیان علی بن ابیطالب اند و اما غیب پس او غایب است و شاهد بر این قول خداوند "وَ یَقولونَ لَولا اُنزِلَ عَلَیهِ آیَةٌ مِّن رَبِّهِ فَقُل اِنَّمَا الغَیبُ لِلّهِ فَانتَظِرُوا اِنِّی مَعَکُم مِّنَ المُنتَظِرین" (و می گویند چرا فرو فرستاده نشده بر او آیتی از پروردگارش پس بگو که غیب مگر مر خدای را پس منتظر باشید بدرستی که من با شما از منتظرانم ) یعنی برای آمدن آن غیب که از آیات خداوندی است .[9] (_ftn9)

‏٧٠‏‏‏‏‏‏‏‏- غریم

علمای رجال تصریح نمودند که از القاب خاصه است .غریم هم بمعنی طلبکاراست و هم بمعنی بدهکار و در اینجا اولی است . این لقب مثل غلام از روی تقیه بود که چون می خواستند شیعیان مالی نزد آن حضرت یا وکلایش بفرستند یا وصیت کنند یا از جانب جنابش مطالبه کنند و نظایر این مقام به این لقب می خواندند.[10] (_ftn10)


[1] (_ftnref1) نجم الثاقب
[/URL]٣همان مدرک/ ‏‏‏٥١
[URL="_ftnref3"][3] (_ftnref2) همان مدرک / ٥١
[4] (_ftnref4) همان مدرک / ‏‏‏١‏‏‏‏٥‏
[5] (_ftnref5) غیبت شیخ طوسی
[6] (_ftnref6) نجم الثاقب / ‏‏‏١‏‏‏‏٥‏
[7] (_ftnref7) همان مدرک / ٥١
[8] (_ftnref8) همان مدرک / ‏‏‏‏‏‏‏٥١‏
[9] (_ftnref9) نجم الثاقب/ ٥١
[10] (_ftnref10)نجم الثاقب /٥١

 

 

‏٧١‏- غایة الطالبین و غایة القصوی .[1] (_ftn1)

‏٧٢‏‏- فجر

در تاویل آلایات شیخ شرف الدین نجفی روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمود در تفسیر کلام خداوند "والفجر" که مراد از فجر قائم علیه السلام است و نیز روایت کرده از آن حضرت در تفسیر سوره مبارکه " اِنَّا اَنزَلناهُ فِی لَیلَةِ القَدر " که"حَتَّی مَطلَعِ الفَجر" یعنی تا آن که برخیزد و ظاهر شود قائم علیه السلام ‏.[2] (_ftn2)

‏٧٣‏- فردوس الاکبر

در ذخیره و تذکره مذکور است که این اسم آن جناب است در کتاب قبرس رومیان .[3] (_ftn3)

‏٧٤‏‏‏- فیروز

در ذخیره گفته که اسم آن جناب است در نزد آمان بِلغة ماچار و در تذکره گفته که در کتاب فرنگان (ماچارالامان) است .[4] (_ftn4)

‏٧٥- فرخنده

در ذخیره گفته که این اسم در کتاب شعیای پیغمبر است.[5] (_ftn5)

‏٦‏‏‏‏‏‏٧‏‏‏‏‏- فرج المومنین - الفرج الاعظم – فتح- فقیه

در هدایه از القاب شمرده شده است. خداوند در قرآن کریم می فرماید :" اِذا جَاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتح " امام صادق علیه السلام می فرماید :« مراد از فتح ، فتح قائم است ».[6] (_ftn6)

‏٧٧‏‏‏‏‏‏- فَیذ مُوا

اسم حضرت است به زبان عبری در نزد یهود درسوره مسند سلیمان و دربعضی نسخ با (قاف) است. ابوعامرهشام دستوانی درخبری از یکی از علمای یهود بنام« عنوابن اوسوا» نقل می کند که این اسم نیست بلکه صفتی است جمیله به معنی این که او مفقود از پدر و مادر خویش است که غائب است به امر خدا و بر پا می دارد حکم او را .[7] (_ftn7)

‏٧٨‏‏‏‏‏‏‏- قائم

از القاب خاصه مشهوره متداوله آن حضرت است . درذخیره گفته که این اسم آن جناب است درزبور سیزدهم و درکتاب( برلیوموا) و قائم یعنی برپا شونده درفرمان حقتعالی [8] (_ftn8)

‏‏٧٩- قابض – قیمه- قسط - قوه

در هدایه از القاب شمرده شده است . خداوند در قرآن می فرماید :" َذلِکَ دِینُ القَیِّمَه " امام صادق درذیل آیه می فرماید : همانا این دین حضرت قائم علیه السلام است .[9] (_ftn9)

‏‏٨٠‏- قطب

از القاب شایعه آن جناب است درنزد طایفه عرفاء و صوفیه.[10] (_ftn10)

شیخ کفعمی درحاشیه جنة الواقیه و دردعای ام داوود آن جا که فرموده"اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلیَ الاَبدالِ وَ الاَوتاد ." گفته که « دنیا خالی نیست از قطب و چهار اوتاد و چهل ابدال و هفتاد نجیب و سیصد وشصت صالح پس قطب مهدی علیه السلام است»


[1] (_ftnref1) نجم الثاقب
[2] (_ftnref2) همان مدرک / ‏‏‏٢‏‏‏‏‏٥‏‏
[3] (_ftnref3) همان مدرک
[4] (_ftnref4) همان مدرک
[5] (_ftnref5) همان مدرک
[6] (_ftnref6) همان مدرک
[7] (_ftnref7) نجم الثاقب / ‏‏‏٥٤
[8] (_ftnref8) نجم الثاقب / ‏‏‏٥‏‏‏‏‏‏٥‏‏‏
[9] (_ftnref9) همان مدرک / ‏‏‏٦‏‏‏‏‏‏٥‏‏‏‏
[10] (_ftnref10) همان مدرک / ‏‏‏٦‏‏‏‏‏‏٥‏‏‏‏

 

‏‏٨١‏‏- قائم الزمان

در کمال الدین روایت است در حدیث شخص ازدی که در مسجد الحرام خدمت آن جناب رسید و حضرت سنگی را برای او طلا کرد و ودر حق او دعا نمود و فرمود: مرا می شناسی؟ . گفت : نه ، فرمود :« منم مهدی منم قائم الزمان منم آن که زمین را پر کنم از عدل و داد چنانچه پر شده باشد از جور».[1] (_ftn1)

‏‏٨٢‏- قیم الزمان چنانچه در خبر علوی مصری است.[2] (_ftn2)

‏‏٨٣- قاطع در ذخیره گفته که این اسم آن جناب است در کتاب قنطره.[3] (_ftn3)

‏‏٨٤‏‏‏- کاشف الغطاء در هدایه و مناقب از القاب شمرده شده است .[4] (_ftn4)

‏‏٨٥- کمال مرحوم میرزای نوری آن را از اسماء دانسته است .[5] (_ftn5)

‏‏٨٦‏‏‏‏‏- کلمة الحق

در ذخیره گفته که این نام آن جناب است در صحیفه.[6] (_ftn6)

‏‏٧‏‏‏‏‏‏‏‏٨‏‏‏‏‏� ��-کیقباد

در ذخیره و تذ کره گفته که این نام آن جناب است در نزد مجوس و گبران عجم یعنی عادل بر حق .[7] (_ftn7)

‏‏٨٨‏‏‏‏‏‏‏- کوکما

در ذ خیره مذکور است که این نام آن جناب است در کتاب نجتا .[8] (_ftn8)

‏‏‏٨٩- کاز

در هدایه و مناقب از القاب شمرده و آن بمعنی رجوع کننده و بازگرداننده است و ظاهر آن است که آن حضرت از عالم غیب و استتار و مجانبت مساکن اشرار بر می گردد و جمعی از مردگان را بر می گرداند ، چنانچه شیخ مفید در ارشاد و دیگران روایت کردند از حضرت صادق علیه السلام که فرمود :« خروج می کند با قائم علیه السلام از ظهر کوفه ۲۷ نفر، ۱۵ نفر از قوم موسی علیه السلام ‏ که به حق هدایت می کردند و به عدل و انصاف حکم می نمودند و ۷ نفر از اهل کهف و یوشع بن نون و سلمان فارسی و ابودجانه انصاری و مقداد و مالک اشتر پس در پیش رویش از انصار او می شوند و حکام در بلاد .




[1] (_ftnref1) نجم الثاقب / ‏‏‏٥٧

[2] (_ftnref2) همان مدرک / ‏‏‏٥٧‏‏‏‏‏

[3] (_ftnref3) همان مدرک / ‏‏‏٥٧‏‏‏‏‏

[4] (_ftnref4) همان مدرک / ‏‏‏٥٧

[5] (_ftnref5) همان مدرک / ‏‏‏٥٧‏‏‏‏‏

[6] (_ftnref6) نجم الثاقب / ‏‏‏٧‏‏‏‏٥

[7] (_ftnref7) همان مدرک / ‏‏‏٧‏‏‏‏٥‏‏‏‏‏

[8] (_ftnref8) همان مدرک / ‏‏‏٥٧‏‏‏‏‏

[9] (_ftnref9) نجم الثاقب / ‏‏‏٥٧

 

‏‏‏٩٠‏- کالکی یا مظهر دهم ویشنو در یکی از کتب مقدسه برهمائیان[1] (_ftn1)

‏‏‏٩١- کریشنا در کتاب چینیان[2] (_ftn2)

‏‏‏٩٢‏- لواء اعظم در هدایه از القاب شمرده شده است . [3] (_ftn3)

‏‏‏٩٣‏‏- لندیطارا

در ذخیره و تذکره مذکور است که اسم آن جناب است در کتاب هزارنامه هند .[4] (_ftn4)

‏‏‏٩٤‏‏‏- لسان الصدق

اسم آن جناب است در صحیفه چنانچه در ذخیره گفته شده است .[5] (_ftn5)

‏‏‏٩٥- مضطر

خداوند در قرآن می فرماید :" اَمَّن یُجیبُ المُضطَّرَ اِذَا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءِ وَ یَجعَلَکُم خُلَفاءَ الاَرض ءَ اِلهٌ مَعَ الله " نمل/ ٦٢‏‏

آن کیست که دعای بیچاره مضطر را به اجابت می رساند و رنج و غم را برطرف می سازد و شما را جانشین زمین قرار می دهد .

امام صادق علیه السلام می فرماید :« این آیه در مورد قائم علیه السلام نازل شده است به خدا سوگند آن مضطر حقیقی هنگامی که در مقام دو رکعت نماز گذارد و به سوی خداوند دعا کند پس اورا اجابت نماید و ناراحتی را برطرف سازد و او را خلیفه در زمین قرار دهد و این از جمله اموری است که تأویلش بعد از تنزیلش می باشد .[6] (_ftn6)

٩٦‏‏‏‏‏- ماشع

در ذخیره گفته که این اسم آن جناب است در تورات عبریه و در تذکره گفته در تورات که نزول او آسمانی است.[7] (_ftn7)

‏‏‏٩٧‏‏‏‏‏‏- مهمید الآخر این اسم آن جناب است در انجیل[8] (_ftn8)

‏‏‏٩٨‏‏‏‏‏‏‏- مسیح الزمان در هر دو مذ کور است که این اسم آن حضرت است در کتاب فرنگیان .[9] (_ftn9)

‏٩٩‏‏‏‏‏‏‏‏- میزان الحق در ذخیره گفته که این اسم آن جناب است در کتاب آژی پیغمبر.[10] (_ftn10)

‏٠‏‏‏‏‏٠‏‏‏‏‏‏‏‏‏� �‏- منصور

در ذخیره و تذکره مذکور است که این اسم آن جناب است در کتاب« دید براهمه »که به اعتقاد ایشان از کتب آسمانی است و در تفسیر شیخ فرات بن ابراهیم کوفی روایت است از امام باقر علیه السلام ‏که فرمود درتفسیر آیه شریفه "وَ مَن قُتِلَ مَظلُو مَا فَقَد جَعلنا لِوَلیِّه سُلطانَا" که« آن حسین علیه السلام است یعنی آن مظلوم کشته شده »" فَلا یُسرِف فِی القَتل اِنَّه کَانَ مَنصُورا" فرمود« خداوند نامید مهدی علیه السلام را منصور .»[11] (_ftn11)


[1] (_ftnref1) اوپانیشاد:٧٣٧
[2] (_ftnref2) همان مدرک / ٦٤٧
[3] (_ftnref3) نجم الثاقب صفحه ‏‏‏٥٧
[4] (_ftnref4) همان مدرک
[5] (_ftnref5) همان مدرک
[6] (_ftnref6) سیمای حضرت مهدی در قرآن
[7] (_ftnref7) نجم الثاقب / ‏‏‏٧‏‏‏‏٥‏‏‏‏‏
[8] (_ftnref8) همان مدرک
[9] (_ftnref9) همان مدرک
[10] (_ftnref10) همان مدرک / ‏‏‏٥٨
[11] (_ftnref11) همان مدرک / ‏‏‏٥٨




ادامه دارد ......



Jul-28-2008, 22:40

‏١٠١‏‏- نیة الصابرین در هدایه آن را از القاب شمرده است.[1] (_ftn1)

‏١٠٢- منتظر خدا در قرآن می فرماید :" وَ یَقوُلُونَ لَولَا اُنزِلَ عَلَیهِ ءَایَةٌ مِّن رَّبِِِِهِ فَقُل اِنَّمَا الغَیبُ لِلَّهِ فَانتَظِرُوا اِنِّی مَعَکُم مِّنَ المُنتَظِرینَ "یونس / ‏‏٢٠‏‏‏‏‏‏‏‏

و کافران گویند : « چرا آیتی از پروردگارش بر ما نازل نمی شود پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است پس منتظر باشید که ما هم از منتظرانیم » . امام صادق علیه السلام می فرماید :« درباره فرموده خداوند عزوجل " الم ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فِیه هُدًی لِلمُتََّقین " ( این کتاب هیچ تردیدی درآن نیست هدایتگر متقیان است کسانی که به غیب ایمان دارند ) متقیان شیعیان علی علیه السلام هستند و غیب همان حجت قائم علیه السلام می باشد و شاهد بر این که فرموده خدای عزوجل« و کافران گویند : چرا آیتی از پروردگارش بر ما نازل نمی شود پس بگو همان غیب مخصوص خداوند است پس منتظر باشید که ما هم از منتظرانیم» . [2] (_ftn2)

‏١٠٣‏‏- منتقم

در مناقب قدیمه از القاب شمرده شده است و در خطبه غدیریه رسول خدا صلی الله علیه و آله است در اوصاف آن جناب "ألا اِنَّهُ المُنتَقِمُ مِنَ الظَّالِمینَ".[3] (_ftn3)

‏١٠٤- مهدی

اشهر اسماء و القاب آن حضرت است . شیخ طوسی در غیبت خود روایت کرده از ابی سعید خراسانی که او سئوال نمود از امام صادق علیه السلام که به چه جهت نامیده شده آن جناب به مهدی ؟ فرمود :« زیرا که او هدایت می کند مردم را بسوی هر امر مخفی» و یوسف بن یحیی السلمی درکتاب(عقد الدرر فی اخبار الامام المنتظر) از جناب باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود : « مهدی را مهدی می گویند زیرا که هدایت می کند بسوی امر خفی و بیرون می آورد توراة و انجیل را از زمینی که آن را انطاکیه گویند» و به روایت دیگر فرمود« نامیده شده به مهدی زیرا که هدایت می کند به سفرها از توراة پس بیرون می آورد آنها را از کوههای شام پس دعوت می کند بسوی آنها یهود را پس اسلام می آورند برای این کتب قریب سی هزار نفر» .[4] (_ftn4)

١٠٥- مؤمل

شیخ کلینی و طوسی روایت کردند از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام که فرمود« درآن وقت که حجت علیه السلام متولد شد گمان کردند ظلمه که ایشان مرا می کشند تا اینکه قطع کنند این نسل پس چگونه دیدند قدرت خداوند را و نامید او را مؤمل» و ظاهر آن است که بفتح میم دوم باشد یعنی آن که خلایق آرزوی او را دارند و دردعای ندبه اشاره به این مضمون شده"بِنَفسی اَنتَ اُمنِیَّةُ شائقٍ یَتَمَنّی مِن مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ ذَکَرا فَحَنَّا ".[5] (_ftn5)

‏١٠٦- ماء معین

یعنی آب ظاهر جاری بر روی زمین . در کمال الدین و غیبت شیخ مروی است از امام باقر علیه السلام که فرمود در آیه شریفه "قُل اَرَاَیتُم اِن اَصبَحَ ماؤکُم غَورا فَمَن یَاتِیکُم بِماءٍ مُعین " ( خبر دهید که اگر آب شما فرو رفت در زمین پس کیست که بیاورد برای شما آب روان ). پس فرمود:« این آیه نازل شده در قائم علیه السلام ، می فرماید خداوند اگر امام شما غایب شد از شما که نمی دانید او در کجاست پس کیست که بیاورد برای شما امام ظاهری که بیاورد برای شما اخبار آسمان و زمین و حلال خداوند عزوجل و حرام او را» .آنگاه فرمود« والله نیامده تأویل این آیه و لابد خواهد آمد تأویل آن تا ظهور قائم علیه السلام.[6] (_ftn6)

‏١٠٧‏- مخبربما یعلن در هدایه از القاب شمرده شده است . [7] (_ftn7)

‏١٠٨‏‏‏‏‏‏‏- مجازی باالعمال اولرا در مناقب قدیمه و هدایه از لقاب شمرده شده است.[8] (_ftn8)

‏١٠٩‏‏‏‏‏‏‏‏- مظهرالفضایح در مناقب قدیمه و هدایه از القاب شمرده شده است .[9] (_ftn9)

‏٠‏‏١‏‏١‏- مبلی السرائر در هدایه از القاب شمرده شده است.[10] (_ftn10)


[/URL]نجم الثاقب / ٥‏‏‏٦‏‏‏
[URL="_ftnref2"][2] (_ftnref1) سیمای حضرت مهدی در قرآن /‏٣٣٧
[3] (_ftnref3) نجم الثاقب / ٦٦
[4] (_ftnref4) همان مدرک / ٦٦
[5] (_ftnref5) همان مدرک / ٦٧
[6] (_ftnref6) همان مدرک / ٦٧
[7] (_ftnref7) همان مدرک
[8] (_ftnref8)همان مدرک
[9] (_ftnref9) همان مدرک / ٩‏‏‏٦‏‏‏‏‏‏‏
[10] (_ftnref10) نجم الثاقب



Jul-28-2008, 22:45

‏١١١‏- مبدی الآیات

در هدایه است یعنی ظاهر کننده آیات خداوندی یا محل بروز و ظهور آیات الهیه چه از آن روز که بساط خلافت در زمین گسترده شد و انبیاء و رسل بآیات بینات و معجزات باهرات برای هدایت خلق برآن بساط پا نهاده درمقام ارشاد و اعلاء کلمه حق و ازهاق باطل بر آمده برای احدی خدای تعالی چنین تکریم و اعزاز نفرموده و با احدی آن مقدار آیات نفرستاده که برای مهدی خود علیه السلام ‏ فرستاده .[1] (_ftn1)

‏١١٢- محسن- منعم - مفضل

هر سه را در هدایه از القاب شمرده و هر سه آنها از اسماء حسنی است که خدای تعالی آن جناب را مظهر اعظم آنها قرار داده.[2] (_ftn2)

‏١١٣‏‏- منان

چون اسامی مبارکه سابقه از اسماء حسنی است.[3] (_ftn3)

‏١١٤‏- موتور

موتور بوالد آن است که پدرش کشته شده و خونخواهی او نشده و مجلسی رحمة الله علیه فرمود که مراد از والد یا حضرت عسکری علیه السلام ‏ است یا امام حسین علیه السلام یا جنس والد که شامل می باشد بر همه ائمه علیهم السلام.[4] (_ftn4)

‏١١٥- مدبر- مأمور

در مناقب قدیمه از القاب شمرده شده است .[5] (_ftn5)

‏١١٦- مقدره

در هدایه است و آن به معنی توانائی است چه از کثرت بروز و ظهور عجایب قدرتهای الهیه از آن جناب به حدی رسیده که گویا عین قدرت شده .[6] (_ftn6)

‏١١٧- مأمول

چون مؤمل یعنی آن که آرزو و امید او را دارند . درزیارت مأثوره ‏آن جناب است " اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا الِامامُ المَأمُول "[7] (_ftn7)

‏١١٨- مفرج اعظم

شیخ مسعودی در(اثبات الوصیه) و حضینی در کتاب خود روایت کرده اند از امام رضا علیه السلام که فرمود:« هر گاه غایب شد عالم شما از میان شما پس منتظر باشید فرج اعظم را» . در هدایه نیز از القاب شمرده شده است.[8] (_ftn8)

‏١١٩- من لم یجعل الله له شبیها

در هدایه و مناقب قدیمه از القا ب شمرده که احدی شبیه و نظیر آن جناب نبوده و به رتبه عزت و جلالش نرسیده و نخواهد رسید.[9] (_ftn9)

‏‏‏‏٢٠‏‏‏١‏- مقتصر

در مناقب قدیمه از القاب شمرده شده است و شاید مراد این باشد که جمیع انبیاء و اوصیاء گذشته در ایام ریاست و عزت مبتلا بودند به معاشرت و مؤانست و مصاحبت بلکه مواصلت و مناکحت با منافقین و فاسقین و مأمور بودند به مدارات و مؤالفت با آنها بجهة حفظ و بقایای دین و عصابه مؤمنین ولی حضرت مهدی علیه السلام اقتصار خواهد فرمود از انصار و اعوان و مصاحبت بمؤمنین و مخلصین و عباد صالحین که خدای تعالی از ایشان مدح فرموده.[10] (_ftn10)


[1] (_ftnref1) همان مدرک
[2] (_ftnref2) همان مدرک / ‏٧٠‏‏‏‏‏‏‏‏
[3] (_ftnref3) همان مدرک / ‏٧٢‏‏
[4] (_ftnref4)همان مدرک / ‏٧٢‏‏
[5] (_ftnref5) همان مدرک
[6] (_ftnref6) همان مدرک
[7] (_ftnref7) همان مدرک / ‏٧٢
[8] (_ftnref8) همان مدرک / ‏٧٣‏
[9] (_ftnref9) نجم الثاقب
[10] (_ftnref10) همان مدرک / ‏٧٤‏‏



Jul-28-2008, 22:47

‏١٢١‏- المصباح الشدید الضیاء.[1] (_ftn1)

‏١٢٢- ناقور

صور است مانند شاخ و مثل آن که در او می دمند .[2] (_ftn2)

در غیبت نعمانی روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمود در آیه شریفه " فَاِذا نُقِرَ فِی النَّاقُور(" پس هرگاه دمیده شود در صور از برای ما امامی است مستقر، پس هرگاه اراده فرماید خدای عزوجل ، اراده و اظهار امر خود را بیفکند در دلش ، پس ظاهر شود ، به امر خدای عزوجل).

‏١٢٣‏‏- ناطق

در هدایه و مناقب قدیمه از القاب شمرده شده است ، در زیارت عاشورا است به روایت ابن قولویه"وَ اَن یَرزُقَنی ثَارِکُم مَعَ اِمامٍ مَهدیٍ ظاهِرٍ ناطِقٍ" چه آباء طاهرینش مهر خموشی برلب زده بودند و از علوم و اسرار و معارف و حکم نفرمودند به جهت نبودن شخص مورد اطمینان مگر اندکی ، بلکه بسیاری از احکام بجهة خوف اعداء در پرده خفاء مانده است .[3] (_ftn3)

‏١٢٤- نهار

شیخ فرات بن ابراهیم در تفسیر خود روایت کرده از امام باقر علیه السلام که "وَ الشَّمسِ وَ ضُحَیهَا" محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله است و "وَ القَمرِ اِذَا تَلیهَا" امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه السلام است و" وَ النَّهارِ اِذَا جَلَّیهَا" این قائم است از آل محمد صلی الله علیه و آله.[4] (_ftn4)

‏١٢٥- نفس در هدایه از القاب شمرده .[5] (_ftn5)

‏١٢٦‏‏‏‏‏- نور آل محمد علیه السلام

در آیه شریفه "وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ "یعنی بولایت قائم علیه السلام و بظهور آن جناب و در آیه "وَ اَشرَقَتِ الاَرضُ بِنُورِ رَبِّها" که مراد روشن شدن زمین است بنور آن جناب . در غایة المرام و غیره روایت است از جابربن عبدالله انصاری که گفت: داخل شدم در مسجد کوفه در حالتی که امیر المومنین علیه السلام ‏ با انگشتان مبارک می نوشت و تبسم می فرمود، پس گفتم : یا امیرالمومنین چه تو را به خنده آورده . فرمود :« عجب دارم از آن که می خواند این آیه را و نمی شناسد آن را بحق معرفت» . پس گفتم به آن جناب که کدام آیه است یا امیرالمومنین ؟ فرمود :" الله نُورُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ "تا آخر " لِنُورِهِ مَن یَشَأ[6] (_ftn6)"، مشکوة محمد صلی الله علیه و آله است « فِیهَا مِصبَاحٌ » منم مصباح« فِی زُجَاجَةٍ » الزجاجة ، حسن و حسین علیه السلام است «کَاَنَّهَا کَوکَبٌ دُرِّیٌّ » علی بن الحسین است «یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ » محمد بن علی است « زَیتُونَةٍ» جعفربن محمد است« لا شَرقِیَّةٍ» موسی بن جعفر است و« لا غَربِیَّةٍ» علی بن موسی الرضا است« یَکادُ زَیتُهَا یُضِیءُ » محمد بن علی است و« لَولَم تَمسَسهُ نارٌ» علی بن محمد است « نُورٌ عَلی نُورٍ» حسن بن علی است «یَهدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یَشاءُ» قائم مهدی است عجل الله تعالی فرجه الشریف .[7] (_ftn7)

‏١٢٧‏‏‏‏‏‏- نجم

در ذخیره از اسامی آن جناب شمرده شده که در قرآن مذکور است .[8] (_ftn8)

‏١٢٨- ناحیه مقدسه

در جنات الخلود گفته که در ایام تقیه گاهی آن حضرت را به این لقب می خواندند.

‏١٢٩- واقیذ

در کتاب مذکور مسطور است که این لقب آن جناب است در کتب سماویه یعنی غایب شونده مدت مدید و در تاریخ عالم آرا مذکور است که اسم آن حضرت در توراة« واقیذما» نوشته شده.[9] (_ftn9)

‏٠‏‏٣‏‏١‏- وتر

درمناقب قدیمه و هدایه ازالقاب شمرده شده است یعنی طاق و تنها و فرد و منفرد در کمال و فضایل که ممکن باشد تحقق آن در نوع بشر و در خصایص و اکرامات مخصوصه الهیه که احدی از حجج قبل از آن جناب به آنها سرفراز نشده .[10] (_ftn10)


[1] (_ftnref1) نجم الثاقب
[2] (_ftnref2) همان مدرک
[3] (_ftnref3) همان مدرک / ‏٧٤
[4] (_ftnref4) همان مدرک / ‏٥‏‏‏‏‏‏‏‏٧‏
[5] (_ftnref5) همان مدرک
[6] (_ftnref6) نور / ٣٥
[7] (_ftnref7) نجم الثاقب/ ‏٧٦
[8] (_ftnref8) نجم الثاقب
[9] (_ftnref9) همان مدرک / ‏٦‏‏‏‏‏٧
[10] (_ftnref10) همان مدرک


‏١٣١‏- وجه

در هدایه از القاب شمرده و در زیارت آن جناب است ( السلام علی وجه الله المتقلب بین اظهر عباده )[1] (_ftn1) ؟؟؟؟؟

‏١٣٢-یعسوب

در هدایه از القا ب شمرده و در زیارت آن جناب است"یَعسُوبُ المُتَّقین".

‏١٣٣‏‏- وارث

در خطبه غدیریه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:" ألا اِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلمٍ وَ المُحیطُ بِکُلِّ فَهمٍ " و هویدا است که آن جناب وارث علوم و کمالات و مقالات و آیات بینات جمیع انبیاء و اوصیاء و آباء طاهرین خود علیهم السلام است . [2] (_ftn2)

١٣٤- ید الباسطه

در هدایه از القاب خاصه شمرده شده یعنی دست قدرت و نعمت خداوندی که به او می گستراند رحمت و رأفت و لطف خود را بر بندگان و فراخ می فرماید روزی را بر ایشان و دفع می نماید بلا را از ایشان.[3] (_ftn3)

‏١٣٥- یمین

در هدایه از القاب شمرده شده است و آن مثل ید باسطه است.[4] (_ftn4)

‏١٣٦‏- یعسوب الدین

در غیبت شیخ طوسی روایت است از امام صادق علیه السلام ‏ که امیرالمومنین علیه السلام ‏ می فرمود «که پیوسته مردم در نقصانند تا آن که گفته نمی شود الله ، یعنی نام خدای تعالی برده نمی شود پس هرگاه چنین شد ثابت می ماند یعسوب دین با اتباعش و...» چنانچه این خبر را سید رحمة الله علیه در کتاب شریف نهج البلاغه نقل کرده .[5] (_ftn5)

١٣٧- مرابط

مرابط در لغت عبارت است از مراقبت مرزها ، زیرا که سربازان و مرکب ها و وسایل جنگی را در آن محل نگهداری می کنند . در توقیعی که برای شیخ ابو عبدالله محمد بن محمد بن النعمان معروف به شیخ مفید آمده چنین فرموده است :" مِن عَبدِاللهِ المُرابِطِ فِی سَبیلِهِ إِلی مُلهَمِ الحَقِّ وَ دَلیلِهِ[6] (_ftn6)..." «از طرف بنده خدای مرابط در راه او ، به الهام شده و راهنمای حق .» چنانکه در آیه ٢٠٠ سوره آل عمران " یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا" به این نام خوانده شده اند.


طبقه بندی: القاب امام زمان علیه السلام،  روایت,حدیث,حکایت، 
برچسب ها: امام زمان(عج)،
درباره وبلاگ

خبر آمد خبری در راه است
سرخوش آن دل که از آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید...شاید
پرده از چهره گشاید...شاید
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
دانشنامه مهدویت
 
نوای نور
 
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


PageRank Checking Icon

لوگوی دوستان