تبلیغات
منتظران حجت - انتظار فرج از دیدگاه های مختلف
منتظران حجت
شاید این جمعه بیاید شاید...
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1389 توسط سیدابوالفضل دهقانی | نظرات ()


این ایده و اندیشه دارای یك عنصر خوشبینی نسبت به آیندة بشر و جریان كلی نظام طبیعت می‌باشد؛ ‌در مقابل آنانیكه آیندة بشر را مبهم و تاریك می‌بینند و در واقع به نظام كلی طبیعت بدبینی نشان می‌دهند كه طبق چنین باور داشت آینده بشر تاریك، ظلمانی و ابتر است.
خوشبختانه نظر خوشبینی و امید واری به آیندة جامعه بشریت در زبان روایات اسلامی «انتظار فرج» خوانده شده و آن را عبادت افضل و جهاد افضل قلمداد نموده است.
اكنون این اندیشه و عقیده از دیدگاه فرق اسلامی و ادیان دیگر خاطر نشان می‌گردد.

عقیده شیعه:

پیروان مكتب اهلبیت عصمت و طهارت طبق بشارت های قرآنی و روائی معتقدند كه روزی به اذن پروردگار متعال حجة بن حسن العسكری(عج) ظهور خواهد كرد و دنیای پر از ظلم و جور را به عدل و صلح و دادگستری تبدیل خواهد نمود. از این رو انتظار چنین روزی را دارند و به این انتظار ارج می‌نهند و افتخار می‌كنند و آن را عبادت و جهاد و بلكه بهترین عبادت و جهاد می‌شمارند؛ زیرا پیامبر بزرگوار اسلام در این راستا فرموده‌ است:
«افضل جهاد امّتی انتظار الفرج»(1)
بالاترین جهاد امت من انتظار فرج است.
این موضوع در آیات و روایات فراوان بیان شده است كه ذیلاً به بخشی از آن ها آشنا می‌شویم:


بفیه متن درادامه مطلب


1ـ بشارت های از آیات قرآن

در قرآن مجید در آیات متعددی تشكیل یك حكومت جهانی اسلامی، سلطه دین اسلام و غلبه آن بر كلیه ادیان،‌ زمامداری صلحا و ارباب لیاقت را وعده فرموده است كه از آن جمله این آیات است:
«و قاتلوهم حتی لا تكون فتنة و یكون الدین كلّه لله»(2) با كافران جهاد كنید تا در زمین فتنه و فساد نماند و آئین همه دین خدا گردد.
«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره ‌علی الدین كله»(3)؛ اوست خدایی كه رسول خود را با دین حق به هدایت خلق فرستاد تا بر همه ادیان عالم او را تسلط و برتری دهد.
این موضوع در آیات توبه/ 32. صف/ 8. انفال/ 7. اسراء/ 81. انبیاء/ 105. نور/ 55 و غافر 51 و آیه های دیگر قرآن نیز آمده است.

2ـ روایات

بهر حال ظهور چنین پیشوایی در آخر الزمان در روایات بصورت گسترده بیان شده است و به القاب مهدی و قائم آل محمد(ص) معرفی شده است كه به نمونه‌ای از روایات بسنده می‌كنیم.
1ـ پیامبر اسلام(ص) فرمود: لولم‌یبق من الدنیا الاّ یوم، لطول الله ذلك الیوم ، حتی یبعث رجلاً [صالحاً] من اهلبیتی لمَلأ الارض عدلاً و قسطاً كما ملئت ظلماً و جوراً(4)
اگر هم یكروز از دنیا بیشتر باقی نماند آن روز را خداوند به اندازه‌ای طولانی قرار دهد تا اینكه مرد صالحی را از اهل بیت من بر انگیزد و زمین را از عدل و داد پر كند همان گونه كه از ظلم و جور پر شده است...
2ـ از علی(ع) نقل شده است كه فرمود: «المهدی منّا اهل البیت لصلحه الله فی لیلة»(5)؛ مهدی(عج) از ما اهلبیت است امر او را خداوند در یك شب اصلاح نماید.
خلاصه روایاتی زیادی در كتب شیعه موجود است كه ظهور آن حضرت را قطعی به نظر می نمایاند و اسم آن حضرت و یازده نفر امامان معصوم(ع) را قبل از آن بیان نموده است كه از زبان پیامبر و سائر معصومین(ع) نقل شده است.
این روایات به چند دسته تقسیم می‌شود: یكدسته در رابطه به تولد آن حضرت سخن می‌گوید؛ دسته دیگر از ظهور آن حضرت در آخر الزمان و دسته‌ای از یاران آن مصلح الهی و دسته‌ای علائیم قبل از ظهور را بیان می‌كند.

روایات اهل سنّت

در كتب روائی اهل سنت مثل صحاح سته و كتب دیگری از دانشمندان آنان راجع به مهدی موعود و ظهور آن حصرت روایات فراوانی به چشم می‌خورد كه بیانگر اتفاق و اجماع مسلمین در این امر می‌باشد.
به عنوان نمونه به روایت كه ترمذی به طریق صحیح از ابوهریره نقل نموده كه رسول خدا(ص) فرمود؛‌ اشاره می‌كنیم.
لولم‌یبق من الدنیا الاّ یوم، لطول الله ذلك الیوم حتّی یلی المهدی(6)؛‌اگر بیش از یكروز از دنیا باقی نماند خداوند آن روز را به اندازه‌ای طولانی نماید تا اینكه مهدی بیاید».
بنابر این ظهور حجت حق و بر پایی حكومت عدل جهانی از نظر مسلمانان اعم از شیعه و سنی امر مسلم و انتظار چنین روزی آرزوی قلبی و بر خاسته از ایمان و اعتقاد مسلمین می‌باشد.

3ـ ظهور مهدی موعود از نظر ادیان دیگر

مخفی نماد كه ملل دیگر و معتقدین به ادیان معروف هم در اصل انتظار ظهور یك شخصیت روحانی برای اصلاح جهان و خاتمه دادن به ظلم و جنگ و فساد و خرابكاری و نجات ضعفاء و مظلومین، با مسلمانان همراه و متفقند و بشارتی كه در كتاب‌های آن ها است منطبق به حضرت صاحب الزمان(ع) می‌شود كه بعضی از فضلای معاصر آنها را استخراج نموده‌اند.

ویژگی‌های جامعه موعود

«اذا قام القائم،‌ حكم بالعدل، و ارتفع فی ایّامه الجور و آمنت به السبل،‌و اخرجت الارض بركاتها و ردّ كُل حق الی اهله [كار را بر اهلش می‌سپارد] و لم‌یبق اهل الدین حتی یظهر الاسلام و یعترف بالایمان [ممكن است اشاره به مكتب اهلبیت باشد ممكن ایمان قلبی بر علاوه اظهار ظاهری باشد].(7)
امام صادق(ع) فرمود: زمانیكه قائم ما قیام كند به عدل حكم می كند در دوران او ظلم و جور از بین می رود راه‌ها امنیت می شود،‌زمین بركاتش را ظاهر می كند، حق هر كسی به صاحب حق داده می شود، و از اهل باقی نمی ماند مگر اینكه اظهار اسلام می كند و ایمان می‌آورند.
آنچه كه از روایات بدست می آید به طور فشرده و خلاصه ویژگی‌های جامعه موعود قرار ذیل می‌باشد:
1ـ حاكمیت مطلق قوانین و احكام اسلام
2ـ حاكم خلیفة الله امام زمان است.
3ـ عدم امتیاز طبقاتی و تبعیضات نژادی
4ـ حذف تجمل گرایی
5ـ امنیت و صلح عمومی
6ـ شكوفایی وضع اقتصادی
7ـ عمومیت یكتا پرستی و ایمان اسلامی
8ـ قسط و عدل جهانی(8)
به عبارت دیگر وقتی امام زمان(عج) ظهور نماید اصول كار های او در چهار محور خلاصه می شود:
1ـ اصلاح اعتقادات مردم ،‌ همه موحد می‌شوند و اسلام می‌آورند.
2ـ جهش علمی و عقلانی، یعنی سطح فرهنگی مردم بالا می رود، چنانچه مؤیید این مطلب حدیث ذیل می‌باشد.
قال الباقر(ع) : اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤس العباد فجمع بها عقولهم و كملت بها احكامهم
3ـ عدل و داد، چنانچه در حدیث آمده است آن حضرت زمین را پر از عدل و داد می كند بعد از اینكه از ظلم و جور پر شده است. «یملاء ها قسطاٌ و عدلاٌ كما ملئت ظلماٌ و جوراٌ»(9)
4ـ اصلاح اخلاق،‌از بین بردن مفاسد اخلاقی و زنده كردن ارزشهای اسلامی یكی از برنامه‌های كاری آن حضرت می‌باشد، كه این مطلب از روایات كه فتنة آخر الزمان و مفاسد اجتماعی آن دوره را بیان می كند به دست می‌آید،‌در این روایات آمده است كه قبل از ظهور حضرت در جامعه فساد زیاد می شود و فته ها بر پا می شود.
از مفهوم این روایات بدست می‌آید كه آن حضرت برای از بین بردن مفاسد اخلاقی و اجتماعی قیام می كند و یكی از برنامه های اصلاحی آن در این زمینه است.
طبق گواهی تاریخ آن حضرت دارای لشكر های هستند كه در این محور های چهارگانه به فعالیت می‌پردازند، چنانچه در دعای عهد در فراز های از این دعا آمده است كه ما را از اعوان و انصار آن حضرت قرار بده.
اللهم اجعلنی من انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء‌ حوائجه. بنابر این، كسی كه می خواهد از اعوان و انصار آن حضرت و از منتظران واقعی او باشد باید در یكی از زمنیه ها آمادگی لازم را داشته باشد و این آمادگی را بدست بیاورند ،‌و با اعمال و رفتارشان زمینه ظهور آن حضرت را آماده سازند؛ چرا كه در عین آن انتظار داشتن و منتظر ماندن بی روح و بی معنا خواهد بود.

پی نوشت :
1ـ تحف العقول، ص33
2ـ انفال/39.
3ـ توبه/ 33 و فتح/21.
4ـ به نقل ا زتفسیر نمونه، ج13، ص519.
5ـ به نقل از امامت و مهدویت، ص89.
6ـ صحیح ترمذی،‌ص90،‌ باب2، ص5،‌به نقل از امامت و مهدویت، ج3.
7ـ بحار الانوار،‌ج52، ص338.
8ـ امامت و مهدویت ، ج3
9ـ الكبیر، طبرانی، ص92، باب2، ص11.


منبع: ماهنامه نوید فردا
گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان


طبقه بندی: مهدی(عج ) و جهان قبل از ظهور،  روایت,حدیث,حکایت،  آخرت زمان، 
برچسب ها: آخرت الزمان صاحب الزمان بشارت منجی، آخرت الزمان، صاحب الزمان، بشارت منجی،
درباره وبلاگ

خبر آمد خبری در راه است
سرخوش آن دل که از آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید...شاید
پرده از چهره گشاید...شاید
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
دانشنامه مهدویت
 
نوای نور
 
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


PageRank Checking Icon

لوگوی دوستان