تبلیغات
منتظران حجت - دکترین مهدویت گذشته،حال وآینده
منتظران حجت
شاید این جمعه بیاید شاید...
نوشته شده در تاریخ شنبه 4 تیر 1390 توسط سیدابوالفضل دهقانی | نظرات ()

اگربخواهیم هویت وتمدن شیعه رابه صورت اصیل بررسی کنیم،خواهیم دیدهویت وتمدن شیعه،تنهاتمدنی است که منجی وموعودش یک موجودزنده ی عینی است.برخلاف سایرتمدنها،مانند بودائی ها و هندیهاکه به « گوتمه» یابودای پنجم اعتقاد دارند وزرتشتیها به «سوشیانت» معتقدندومسیحی ها اعتقاد دارند عیسی مجددا برمی گرددو یهودی ها می گویند:عیسی واقعی هنوزنیامده است. مسئله ی موعود درهمه ی تمدن ها مطرح است اما درتمدن اسلام وشیعه بسیارعینی است،یعنی این تمدن هویتش باموعودآخرالزمان مفهوم ومعنا می یابد،تمدن های دیگر منجیشان یک منجی ذهنی است.درآن تمدن ها اعتقاد به مسئله موعود وجود دارد اما عینی نیست؛یعنی در زندگی آنان تبلور و بروز ندارد.
برخلاف موعودو منجی شیعه واسلام که کاملا عینی است.به عبارتی دیگر یکی از خصوصیات ویژه ی مهدویت درنگاه تشیع،وجود شخصی وتعین خاص ایشان است.درواقع اکرمهدویت درمکاتب واندیشه های دیگر،یک امر مبهم وصرفا آرمانی با زاویه ها ومشخصات جبرگرایانه است وبیشتر به عنوان اتفاقی دربسترتاریخ موردتوجه قرار می گیرد وبه نوعی از جبریات در فلسفه تاریخ به شمار می رود در نگاه تشیع مهدویت یک اصل کاملا روشن ویک آرمان با رویکرد واقع گرایانه است.
سایر ادیان نیز به انتظار معتقدند با این تفاوت که درآن دیدگاه ها وسخن ازیک موجود نجات بخش است که درآینده می آیدوبه امورسامان می دهد. ولی دراندیشه تشیع،سخن از امام معصومی است که او هم همراه باسایر مردم انتظارمی کشد؛منتظری است که باما زندگی میکند،دردهاوغصه هارا احساس می کندو مقام ولایت تکوینی دربین مردم دارد.

حضرت در توقیعی به محمدبن نعمان اینگونه آورده اند:
 
 [نحن وان کنا ثاوین بمکاننا النائی عن مساکن الظالمین حسب الذی اراناه الله تعالی لنا من الصالح ولشیعتنا المومنین فی ذالک ما دامت دوله الدنیا للفاسقین فانا یحیط علمنا بانبائکم ولایعزب عنا شئ من اخبارکم ... انا غیرمهملین لمراعاتکم... ظاهرونا علی انتیاشکم من فتنه قد انا فت علیکم]

« ماگرچه برحسب صلاحی که خداوند درنظردارد،دور ازچشم ودسترس شما هستیم،ولی هیچ چیزی ازشمابرما مخفی نیست وکاملا بر اوضاع واحوال شما مسلط هستیم و...مواظبت میکنیم...شمانیز(بابکاربردن عقل وانجام اعمال صالح)مارا درنجات دادنتان ازبلاها و فتنه ها یاری کنید.»
دکترین مهدویت شیعی و اسلامی اندیشه ای است ارزشمند و شور وتحریک آفرین،امید دهنده وپیوسته تعهدآور برای همه ی منتظران جاری در زمان.
فیلسوف شهیر فرانسوی هنری کربن،اعتقاد شیعه به مهدویت وتفاوت آن بادیگر موعودگریها در مکاتب دیگر را چنین بیان میدارد:
به عقیده ی من، مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی رامیان خدا و خلق همیشه زنده نگه داشته وبه طور مستمروپیوسته ولایت را زنده وپابرجا می گذارد.مذهب یهود،نبوت را،کهرابطه ای است واقعی میان خداو عالم انسانی،درحضرت کلیم ختم کرده وپس ازآن به نبوت حضرت عیسی متوقف شدند واهل سنت از مسلمانان نیزدر حضرت محم(ص) توقف نموده وبا ختم نبوت درایشان،دیگر رابطه ای میان خالق وخلق،موجود نمی دانند.
...
 
*نظرفراموش نشود.

 


طبقه بندی: مهدی(عج ) و جهان قبل از ظهور،  آشنایی با حکومت اسلامی، 
برچسب ها: مهدویت، آخرالزمان، دکترین مهدویت، حضرت بقیه الله(عج)،
درباره وبلاگ

خبر آمد خبری در راه است
سرخوش آن دل که از آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید...شاید
پرده از چهره گشاید...شاید
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
دانشنامه مهدویت
 
نوای نور
 
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


PageRank Checking Icon

لوگوی دوستان